Is het einde van de plug-inhybride in zicht?

Toen er nog weinig tot geen elektrische auto’s waren kwamen veel producten met een zogenoemde plug-inhybride. Deze auto heeft een verbrandingsmotor en een elektrische motor en kan via een stekker worden opgeladen. De auto kan zowel compleet elektrisch rijden als op een traditionele brandstof rijden. Het verschil met een normale hybride is dat deze auto niet kan worden opgeladen met een stekker en dat vaak beide motoren samenwerken om de auto voor te bewegen. Het is niet echt mogelijk om dat alleen elektrisch te rijden. De plug-inhybride verdween onder meer in Nederland grotendeels uit de schappen vanwege de veranderde bijtellingsregeling. Eerst was dit voor plug-inhybride auto’s namelijk 0%. Na 2013 ging dit geleidelijk omhoog tot de 22% waar het nu nog altijd op zit. Voor dit bijtellingsniveau kan ook een gewone benzine- of dieselauto worden gereden door zakelijke automobilisten. Deze groep kiest daarom nu vooral voor de volledig elektrische auto’s die wel een lage bijtelling hebben en laten al enkele jaren de plug-inhybride links liggen. Het is goed mogelijk dat hier binnenkort weer wat verschuivingen in gaan plaats vinden. Dit is in ieder geval zo wanneer de autoproducten hun zin krijgen.

Automakers komen met nieuwe plug-inhybride voertuigen

Hoewel er niet per direct veel vraag is naar plug-inhybride auto’s, in tegenstelling tot volledig elektrische auto’s die lange wachtlijsten hebben, komen meer en meer producten wel met dit soort voertuigen op de proppen. De grote merken zoals Audi, Mercedes, BMW, Peugeot, VW en Volvo komen allemaal met één of meer nieuwe plug-inhybride auto’s. Volgens de experts doen ze dit echter vooral om aan de gestelde CO2-eisen te kunnen voldoen. Dit lukt veel autoproducten nog niet met alleen de volledig elektrische auto’s en daarom grijpen ze terug naar de hybride voertuigen. Het is nog maar de vraag of hier wel genoeg klanten voor te vinden zijn. In Nederland zien we vaak dat het financiële plaatje zwaar weegt en niet op kan tegen de eventuele milieutechnische voordelen. Een plug-inhybride is natuurlijk zuiniger om in te rijden en beter voor het milieu, maar zolang de bijtelling hoog blijft zullen maar weinig zakelijke rijders de noodzaak zien om hiervoor te kiezen. Zeker wanneer de plug-inhybride duurder blijft dan een ‘normale’ hybride. We zullen in de toekomst moeten kijken of de wens van de automakers uitkomt of dat deze opleving van een heel tijdelijk aard blijkt te zijn.

Wilt u van uw auto af?

Wilt u ook overstappen naar bijvoorbeeld een plug-inhybride of juist naar een volledig elektrische auto? Of wilt u misschien juist wel zonder auto verder en met het OV gaan reizen? In alle gevallen is het snel en eenvoudig mogelijk om uw auto te verkopen voor de best mogelijke prijs. Het enige wat u hoeft te doen is de auto aanmelden op Autoinkoopspecialist.nl. Binnen 24 uur krijgt u het hoogste bod van de duizenden RDW-erkende bedrijven die ons bestand zitten te horen. Andere voordelen zijn onder meer:

  • In heel het land actief
  • Gratis en vrijblijvende service
  • 24/7 beschikbaar

Deel dit bericht

[ssbl]

Volg ons op social media